lördag, december 08, 2007

Vålådalen SkiMarathon

I ett smålurigt vallaföre så var det ett kanonstartfält som ställde upp på de ganska tuffa 42km som skulle avverkas idag i Vålådalen.
Den förste att driva upp tempot var den stakande Jerry Ahrlin, men det var ganska lönlöst att försöka gå iväg på det första 15km, då det var lite snö i spåret.
Trots det så dunkade Björn Lind på i backarna redan efter 8km, jag var pigg och hängde. Men när det blev platt så stannade "Bjänn" upp och sa att han bara ville testa Jerrys stakning uppför, och den var det inget fel på. Han var den första att nå ikapp oss av en 20 manna klunga.

Vid 16-17 km så sprack det upp lite utför och både Jerry och Okar Svärd kom iväg. Jag låg lite långt ner i klungan, men var pigg och försökte staka ikapp (det är väldigt tufft!), jag höll avståndet, och trodde att när sista backen på första varvet (21km) kom så skulle jag kunna gå ikapp, men snön var lite fuktigare de sista kilometrarna, och det bara släppte. Anders Palmér gick då upp men det var för sent. I varvning hade duon 25 sek på en nu 10 mannaklunga.

Vår klunga åkte väldigt ryckigt och vi tappade uppåt en par minuter på täten. I backarna ut på sista 14km tog Daniel Rikardsson ansvaret och körde stenhårt, det sprack upp men jag och Palmér hängde med. I efterföljande utförskörning gled Björn och nån annan kille ikapp oss, så vi blev en 5 mannaklunga. Då började vi plötsligt se Oskar och Jerry igen, kanske 30 sek framför.
Jakten togs upp, men det resulterade i att det sprack upp i sista backarna bland de som hade fäste och inte. Jag hade inte och fick ge mig till alla i klungan. "Bjänn" släppte också, men bet ifrån och stakande ikapp och lyckades bli fyra.

Oskar och Jerry höll undan och Oskar vann. Trea blev Palmér.

Jag är trots placeringen riktigt nöjd, jag kunde köra riktigt hårt och kände mig på tårna hela tiden utom när Jerry och Oskar kom iväg. Stakningen funkade också väldigt bra. Efter loppet fick jag sjukt ont i magen, och behövde göra 1, 2 och kräk för att bli bättre. Ofta blir det så när jag är pigg och kan pressa mig hårt.

Resultat kankse nån gång på;
http://valadalensk.se/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1

Inga kommentarer: