söndag, januari 13, 2008

Hemma i Östersund

Det är med ett visst vemod man sitter hemma i lägenheten och tänker tillbaka på Kina-resan. Det var några dagar sedan jag kom hem, men någon energi att reflektera över det som varit har inte funnits, det är först nu jag börjar orka dra anekdoter och visa foton för andra.

Efter att ha kört luftrören blodiga på sprinten i ChangChun och kört Vasaloppet dagen efter, drog jag på mig en infektion i det och var dessutom "tvungen" att genomföra sista sprinten i Inre Mongoliet i köldgrader och med lite lätt "sandyr".
Hosta och feber blev konsekvensen, och en utebliven resa till Tjeckien och Jizerska.

Nu har jag legat hemma och sovit, kikat film, ätit snask och faktiskt varit ute på skidor ett par gånger, även om det är mer skönt för kroppen än för lungorna.
1994 minns jag Torgny Mogren klaga över luftrören på OS i Lillehammer, han sa;
- Det svider som hemskt!
Jag har alltid undrat över hur det kan svida i luftrören, men nu är jag mer än medveten om hur det känns...

Nästa helg är jag nedbjuden på en tre dagars tävling i Italien som heter MilleGrobbe. Det hade passat kanon att köra den inför Marcialonga om två veckor, men i det skick jag är i nu så måste jag överväga att åka ner.

Laddade hem sista backen i Tour de ski i morse. Jag har ju inte sett en sekund förut. nu fick jag se Kalla´s sista 5 km, det räckte! Med rysningar i kroppen och tårar i ögonen ser jag bland det coolaste jag sett på länge i skidväg, även idrottsväg. Jag drar paralleller till när Lance Armstrong ställde av spanjorer på löpande band i början av 2000-talet, Per Elofsson dunka "3:an" i omöjliga backar, och när Robert Bartko krossade Jens Lehmann under ban-VM 1999!

Inga kommentarer: