söndag, januari 20, 2008

Hotingloppet, 42km

Igår kväll, efter första dagen på länge som jag kände mig hyfsad i luftrören, tog jag ett snabbt beslut att haka på Benka Skyttberg till Hotingloppet. Rykten gick att långloppskungen Jerry Ahrlin skulle ställa upp och att den alltid pålitliga Daniel "Estland" Rikardsson också skulle smyga upp skidorna på startlinjen.

När det väl möttes upp på skidstadion i Hoting var det "bara" den sistnämde som stod där. Skönt, tänkte jag innerst inne, då kanske det blir lite lugnare lopp än förväntat, vilket skulle visa sig vara en fel bedömning...

Daniel klagade lite över dåligt fäste, så jag såg till att han la på "Magnar fyran", medans jag la på farsans hemkok! Men när det började närma sig start var jag tvungen att lägga M4 jag med...svårvallat var det!

Daniel såg till att driva upp tempot från start, och redan efter 2 km såg jag till min förvåning att vi var allena!
Sedan var det bara att hålla ett hårt och högt tempo. Banan var två varv och på det första var det ett bergspris, vilket jag körde på och vann, därefter så försökte jag hålla i tempot och det tog ett bra tag innan Daniel kom ikapp, när jag förövrigt skulle lägga i en högre växel för att utöka avståndet, men drog staven mellan benen och tryna!

Väl mot mål så var jag i gott mod för att ta emot segerkransen, men i vanlig ordning måste jag nästa säga, så har jag svårt att vinna, och jag fick se mig besegrad i spurten av Mr. Estland, inte fy skam, men ändå tråkigt.

Micke Ojala blev förövrigt den tredje att beträda pallen efter målgång!

Formen ser bra ut för Hudiksvalls stolthet, inte konstigt, för nästa helg väntar Scandinavisk Cup för honom i Estland, där han har två raka segrar!

Själv drar jag på tisdag morgon till Italien och Seiser Alm för att köra ett långlopp på onsdag kväll i månsken! Ska bli intressant!
Sedan blir det Val di Fiemme och Marcialonga på söndagen, man får se vad man hittar på då...

1 kommentar:

Anonym sa...

Grattis Gurra till en finfin andraplats!! De e inte lätt att möta mr Estland, den här tiden på året:-)