måndag, januari 01, 2007

Arkiv 2007

2007

070604
Host, host! Lite skit sitter fortfarande kvar i bröstet, men det är fulla spjäll på träningen, som jag tycker fungerar bättre än samma tid förra året. Ikväll drar första lägret med ÅIK igång och förhoppningsvis så kan vi dra upp riktlinjer inför kommande säsong (träning och tävling).
Växthuseffekten lider jag personligen och som människa av på många sätt. Framförallt så på vintern blir det allt mindre snö när det ska vara det, men jag måste nog säga det som en luttrad norrlänning att solens värme gör mig glad på sommaren och allt känns mycket lättare med UV´n. Egoistiskt? Självklart...

070525
Idag hade man planer att åka med cykelteamet (Team Vertex/Team SWECO) till Falun för att köra För-SM. Planerna har grusats av en skitförkylning.
Vi har ett bra lag, och många som har möjligheten att placera sig i toppen. Enligt taktiken så kommer vi lätt att vinna (psykologisk krigsföring!). Med en sån taktik så medför ett visst ansvar i klungan också, det blir intressant att se om grabbarna kan axla!?
Jag ser nog framför mig en seger av David Ekholm, han är i bra form!
Bergstempot idag på Girot blir nästan lika intressant, Di Luca ser grym ut-nu är det upp till bevis.
I mitten av Juni kommer jag att åka till Kina och Changbai-bergen för att åka en skidsprint på snö(!). Vi är ett gäng svenskar och det ska bli intressant att se Kina nu då, det var ju trist i vintras när jag blev sjuk när Kinesiska Vasaloppet gick.
Pekens gäng har legat och kör träningsläger i bergen där fram mot tävlingen så det blir till att bita i om man ska klara spurterna!

070521
Väl hemma i Sverige igen, drog man på sig en liten "maginfluensa". Efter att ha sopat i sig en skateboard-stek på TexasLongHorn, sa magen ifrån, men efter ett toalettbesök och en sömnlösnatt så kan jag nu lägga upp benen på soffan igen...hemma!
070514
Jag har nu nått min maxnivå av att vara brun, dvs inte så jätte brun, fortfarande en blek norrlänning. Brännan gäller givevis bara ben och armar, resten är blekt och fe...
Nu kör jag i proffstallet CSC, Cykel, Sol och Cervesa! Underbart väder och sjukt bra cykelåkning. Benen har inte varit de bästa, men det börjar kännas bättre ju mer sliten dom blir faktiskt.
Vi bor perfekt vid havet med "all Inclusive" mellan Palmanova och Magaluf. Allt är ju super, men ändå har man viss hemlängtan, märkligt..!

070502
Deklarerat och klart! Fantastisk "fluga" det här med internet, det går ju så lätt...
Det börjar närma sig resan mot den spanska solön, och cykeln är iform. Själv har jag startat upp med skidåkning faktiskt. I Ullådalen vid Åre så ligger snön tjockt fortfarande och efter att ha rekat tillgången idag, drar jag imorgon en visit i Järpen hos Mr. Jerry Ahrlin för träning i två dagar.
Om det finns intresse för att få bilder från cyklingen på Mallorca några gånger på resan så skicka mig ett mail för addering i maillistan!
Igår fick jag möjlighet att testköra en riktigt vidunder till bil. En Mercedes E63 AMG, kombi!. Ja, körkortet och friheten hade nog rykt om jag lagens långa arm hade nypt mig. Men oj vilket as till bil. Ovan huven en riktigt fullutrustad lyxbil men plats för barn/barnbarn, hundar och andra djur...
Under huven, 514hk ur en 6,3liters V8. Utan spoiler lyfter den jäveln! Tack gode Gud för fyra hjul och en förbränningsmotor.

070422
Mallorca 2007 är nu bokat och klart, det blir iår en 12 dagars sejour. Livet där brukar bestå av cykel, sol och vin. Det är en perfekt kombination av semester och upptakt av träningen.
Träningen senaste tiden har bestått av innebandy, simning, tennis, styrketräning och faktiskt ETT skidpass, självklart med outröttlige Anders Södergren, och ja, i Östersund faktiskt. Vi tog oss runt milspåret på förvånandsvärt bra sätt, och det kändes skönt att förmodligen vara den som kan skryta med att varit sist från spåret iår..?...om det nu är något att skryta om...
Svepte igen svt.se programarkiv idag och snubblade över kultserien "Grabbarna på Fagerhult", jag njöt av varje sekund!

070416
En kort resumé...
Efter tävlingen i Hudik så blev det inte helt otippat en sängliggande påsk. Förkylningen bröt ut men den här tiden då semestern från träningen är, så spelar det mindre roll.
Med hög förväntan, uppbyggd av Jerry Ahrlin, så begav jag mig i helgen till Vålådalen för att åka årets upplaga av Vålådalsloppet, alias Jerry invitational 2007.
Förväntningarna infriades med råge, solen sken, mycket folk, bra spår och ett imponerande prisbord.
Med den formen jag hade så blev det dock en ren och skär plåga, jag njöt inte en sekund i solskenet, det handlade mest om att ta sig imål!
Senare på kvällens prisutdelning och middag fick jag också ärofyllt överlämna en kungakrona som jag haft sedan att jag ifjol vann bergsprisen till årets bergakung och totalsegrare Mathias Fredriksson.
Under middagen var det sportradion som gällde för mig, och det var sååååå jävla roligt att Modo vann SM-guld, skumpa i baren!
Närmaste tiden blir det väldigt lite träning, utan mer vila och planering för träning, tävling och annat som ska sammanställas innan nästa "år" tar vid om några veckor.

070404
Hade det varit under "säsongen" så hade jag inte haft en tanke på att åka till Hudik för att tävla. Jag vaknade med en riktigt rosslig hals.
Jag valde att åka dit för att känna efter lite, man ville ju ställa upp!
Väl där kändes det riktigt kass på uppvärmningen och jag såg tydligen riktigt hängig ut, så jag lämnade in nummerlappen 30min innan start. Men efter en minuts extra funderande så tänkte jag att jag kör igenom loppen nu när jag ändå är här...!
Väl i racet (ca. 6,5km) så kände jag att jag körde på bra och slogs konstigt nog om pallplatser med Fredrik Persson, Frode Estil och Petter Northug, det höll inte riktigt, 6 sekunder fattades och jag blev 6:a. Förvånad? Absolut!
Sedan var det dags för sprint, och det fortsatte att gå bra och med en 7:e plats där så hade vi i Åsarna IK inga problem med att ta hem lagtävlingen före Team Norge!
Det var mycket folk och Hudik hade verkligen fått till en hedersam tävling, en av de roligaste i år!

070402
En både tuff och härlig vecka var det i fjällen förra veckan!
Det började med SM femmilen, där jag gjorde ett mycket bra lopp och blev 6:a. Det var ett lopp där jag hade en enormt bra känsla, och kanske jag är lite besviken över att jag inte tog ytterligare någon placering upp i listan, men jag gjorde det jag kunde och de andra gjorde bättre.
I och med det resultatet så säkrade jag dessutom andra platsen i Sverigecupen bakom Brink, det var skönt för energin började tryta och jag hade svårt att ladda om för sprinten på fredagen och fjälltoppsloppet på lördagen. Det var ju betydligt skönare att njuta i solen och köra skoter....
Säsongen är i stort sett över nu, det blir lite tävlingar närmaste 2 veckorna, men det mer på skoj!
Imorgon tisdag körs en inbjudningstävling i Hudiksvall, där sverigeeliten och delar av den norska kör lagvis (jag- Åsarna IK) och tävlar
i både sprint och traditionellt på samma kväll. Tufft schema, men jag vet att det blir en riktigt kul tävling!
Modo i final-STORT !!!

070325
Flyktingloppet;
Det var varmt och skönt vid starten i dag, men det var lite trubbel med vallningen. Trots värmen så var snön torr och klistret frös lätt, men det fanns inget alternativ än att åka med det.
Uppför första fjället kändes det hyfsat, det var lite svårt med fästet, men på toppen var jag i tät tillsammans med en 5-6man, utför sedan hade jag väldigt svårt att följa Oskar Svärd och norrmannen Anders Myrland, i botten så hade jag ca 5 sek upp till duon och jag hade fått sällskap med Anders Palmér, tillsammans jobbade vi hårt med att täppa igen, med trots att vi var ytterst nära vid ett flertal tillfällen så klarade vi inte det. Oskar utnyttjade situationen utmärkt och såg till att utöka avstådet precis när vi höll på att klara det.
Strax innan banans andra långa utförskörning så var vi 3-4 meter från att täppa igen, men utför så var det kört och tät duon drog ifrån ett 40 tal sekunder, det var kört, vi hade jagat i drygt en mil.
Uppför sista stigningen körde jag ifrån Palmér, men inte tillräckligt för att han skulle glida ifrån mig mot mål, det blev en 4:e plats. Oskar vann och han dominerade loppet och var verkligen värd segern i detta riktiga mandomsprov och ett av världens (enligt mitt tycke) coolaste lopp!
Nu vänar SM femmilen på onsdag...

070322
Det var ju jäkligt rojligt att kvala in som 22:a och få åka finalerna! Det hela var en upplevelse som gav mersmak.
Det jag dock är lite besviken över är att jag inte gjorde någon bra kvartsfinalrace, första delen gick enligt planen, men på stakningen tillbaka på banan så släppte det inte på någonting, och jag var slut när jag kom in i finalbacken, men skit i det, jag är nöjd med insatsen!
I helgen står jag över världscupen i Falun och åker Flyktingloppet istället, det är för mig just nu ett mycket mer tilltalande lopp!
På onsdag nästa vecka blir det SM 5milen, och det blir det sista viktiga racet iår.

070320
Imorgon åker jag världscupen i Stockholm, "Royal Palace Sprint". Det är en mycket trevlig tillställning med skidtävling runt slottet, det är en bra bana och oftast mycket folk.
Det skulle vara riktigt roligt att köra finalerna och med tanke på hur jag brukar köra i kvalen så borde jag klara det, sen är det bara att tjura på i finalerna och ha vassa armbågar!

070315
PJUUUUK
Det är med "mr Burns" krafter jag hoppar ned bokstäverna på tangentbordet...
En lyckad helg i Åsarna (anrika Åsarnaspelen), och Sverigecup, blev det. Efter att inte ha skejtat mer än 3pass sista 6 veckorna gjorde jag årets bästa skejtlopp och jag befäste andra platsen i totala sverigecupen efter Jögga Bringola. Märkligt? Två lopp återstår.
På kvällen efter började jag må illa och magen försökte vända sig men jag höll emot....Sedan blev det tarmtömning, eller vad sägs om 3,5 kg minus på 8 timmar. GI ? testa detta...!

070307
Igår var jag i Timrå och såg första kvarten mellan MoDo-Timrå. Med mig fick jag en annan trogen MoDo'it, Rikard Hägglund.
Trycket var stort från hemmapubliken, men vi gjorde vad vi kunde för att stötta Ö-viks laget! I MoDo tröjan så kände man sig lite utsatt i Y-land, men med nummer 21 på ryggen fick man direkt respekt.
MoDo vann med 115-66....i utvisningsminuter! Tråkigt nog försvann halva förstalinen på matchstraff, men det är ju slutspel.
Som notis kan nämnas att Timrå gjorde två mål, och MoDo ett.

070304
Vasaloppet;
Överrumplad av 0 grader och snöfall gjorde att det blev mycket speciella förhållanden idag. Låg du först i spåret var det som att åka skidor på en gräsmatta, men för bakomvarande blev det snabbt blankt och isigt i spåret, och därmed sjukt lättfört.
Det var kaos i spåret idag, det tappades skidor, stavar bröts, vurpor, massvurpor. Jag hörde talas om en som fick pungen (!) punkterad av stavspets idag, aj aj aj....
Jag kände mig otroligt pigg idag, allt gick lätt första 25km, sedan kraschade jag när en "bagge" var lite för het. Men jag var snabbt på benen igen, tog min upp i klungan och hamnade i läge för att ta spurtpriset i Risberg, efter ett snabbt övervägande (det kostar otroligt mycket energi att spurta) så bestämde jag mig för att gå för det, i detta skidkaos så kunde allt hända och jag ville inte ångra mig efteråt. Och det gick vägen, $.
Jag återhämtade mig snabbt, och bestämde mig för att gå för totalen. I de mytomsbundna "Lundbäcksbackarna" var jag aspigg och gjorde det jag kunde för att skapa en mindre klunga som var mer överblickbar. Omöjligt, och jag hade förbrukat mycket krafter i onödan.
Då gick jag för ytterligare ett spurtpris, Oxberg, $ igen. Dock så visste jag att det inte kunde bli en toppplacering i mål, men jag hade försökt och satt lite färg på tillställningen i Dalaskogarna.
På myrarna frågade jag vad Jerry skulle äta till middag ikväll....pasta och pommesfrites!

070301
Räkningarna betalda, formen på topp, servicesen kirrad, nu är det bara skidorna som är orosmomentet. Men det fixar sig!
Imorgon åker vi ner till Sälen och Berga by, och där blir det de sista förberedelserna innan klockan ringer 04.45 på söndagmorgonen (alt. lördagsnatten) och det är dags för frukost och avfärd till startplatsen för Vasaloppet.
Det är femte gången som jag kommer att stå på startlinjen och jag är bekant med miljön där, men det är samma varje år, en jävla ångest!
Hinner vi testa skidorna innan, kommer dom gå bra, får jag ett ok startspår i ledet, har jag ätit nog, kan jag skita mer, har jag glömt stavarna (hände en gång faktiskt..). --Det bara rabblar på med nonsens!
Jag och 15000 till kommer i vilket fall att ta i allt vad man har det dagen, och det tvivlar jag inte på....

070227
Har de senaste 6 dagarna gjort en "tour de dalarna", tävlade 2 tävlingar ihelgen. Kombinerat Scandinaviskcup och Sverigecup.
3 milen i Falun var en stort fall framåt mot de senaste traditionella loppen hittills, det var en månad sen sist...och det var bara ett bevis på att jag är på gång efter det tröga sjukdomsperioden. 14:e plats och femte svensk var bra, men med den känslan jag hade borde jag ha gått bättre. Föret och banan var speciell och jag fick slita lite för mycket för att hänga med topp klungan, men det var ändå ett mycket bra lopp.
Sprinten i Borlänge var en höjdare då jag kände mig mycket stark, och hade en bana som passade mig, med riktiga uppförsbackar och lång åktid. Jag kvalade i vanlig ordning bra, och åkte sedan bättre och bättre i heaten. Väl i finalen mötte jag ett riktigt getingbo, med världscupmeriterade åkare. Efter en usel start tog jag mig upp mot pallkänning, men fick en liten incident i sista backen och föll tillbaka till femte inför upploppet, där jag lyckdes spurta ner Johan Kjölstad (Nor) och blev fyra, och dessutom tog min första sverigecup seger!
Med det i ryggen bar det sedan av till Mora för känning på Vasaloppsstämning och spår. 2 sköna dagar i den atmosfären var just det jag behövde innan vila hemma och sedan resan tillbaka ner till Sälen och Vasaloppet!

070221
Kaaaaallt.
....men soligt, och det gillar jag.
Det börjar närma sig Vasaloppet och det känns faktiskt skönt att få dunka av det där loppet snart.
Först så ska jag i helgen köra Scandinaviskcup i Falun och Borlänge. I Falun är det 30km masstart, och 4 ggr uppför hela mördarbacken! Tvärtom vasan där...
I Borlänge blir det sprint. Både racen är i klassiskt, och det är ju tur då jag bara åkt 1 timme skate senaste månaden!
Måndag och tisdag nästa vecka ligger vi Åsarna grabbar kvar i Mora och tränar på sista delen av Vasaloppet, får se om man efter helgen orkar mer än moraparken...
Angående VM och Bråten, ring "fråga doktorn".

070219
Bessemerloppet, 52km;
Tillbaka på samma bana vid Högbobruk som jag vann på för 3 veckor sedan, men var det en mil längre denna gång.
Jag kände mig på hugget och hade taktiken klar för mig, med samma avslutande 2km som förra gången så var det bara att ladda för dom.
Farten var bitvis väldigt hög men en klunga på 5 man, och en sladdande Magnus Myhr, höll ihop in på de sista kilometrarna. När farten drogs upp av Brink (där jag hade som plan att gå tät...), så small min ena skida av! Fattar inte hur det kunde hända, dessutom så var det mitt överlägset bästa "klisterpar", dom har hängt med i många år och glidit ifrån många andra skidor, mitt riktiga "guldpar" i skidparken. Nu är dom ett minne blått.
Jag tog mig imål som 5:e man för övrigt, och det var inte med en munter min. Brink vann.

070212
Engelbrektsloppet, 58km;
Det var final på långloppscupen, och det viktigaste var att säkra cupen, men jag var sugen på seger också!
Jag kände mig i bra form och var pigg hela loppet, det gick i makligt tempo första 3 milen, men vid spurtpriset efter halvaloppet kom jag och Oskar Svärd iväg (han tog spurten), och fältet sprack upp. In på sista 4 km så var vi sex man som ville vinna. Själv lände jag av kramp i triceps och var alldeles för passiv, och när spurten drogs upp 700m från mål av Svärd så hade jag inte trycket och jag vek mig lätt, en 5:e plats i mål och en riktigt bra genomkörare för vasan blev det, och cupvinnare...
Det var många "klassisker" satsare i Norberg i helgen, och det är inte omöjligt att det blir ett försök av mig med. jag blev nämligen anmäld till Vättern förra veckan. Från Åsarna kommer även Torgny Mogren och Janne Ottosson att ställa upp, Wassberg funderar....

070205
Lördag, Sverigecup i Filipstad, 30km skate;
Det blev nog ett inofficiellt världsrekord då Brink åkte 30 km i en individuell tävling på 1 timme och 2 minuter lite drygt! Själv hade jag nästan 2,30 till.
Varvbanan på 3,75km var svår att hålla fart på och få flyt i åkningen, iallafall för mig. Resultatet idag, 22:a, var nog bland det sämsta på en Sverigecup, men jag kände mig så mycket piggare än för någon vecka sedan, jag kunde plåga mig och bli stum, och sedan återhämta mig inom rimlig tid. Nu är jag på rätt väg igen, trist bara att det tagit 5 veckor att hitta den...
Söndag, Svenskalångloppscupen, Wadköpingsloppet;
Det blev iår en ny 2:a plats i loppet som går i Nora. Trots bra taktik och pigg kropp så var jag tvungen att släppa Fredrik Persson uppför sista backen 1,5 km innan mål. Några kilometer innan så fick PO Swahn och A Palmér ge sig för hårdkörningen.
Loppet va lite häftigt då snöbristen gjorde att banan blev dragen fram och tillbaka på skogsbilvägar, vänstertrafik var förordad och det var väldig tight många gånger då man mötte andra tävlande (bradaxlade hade det tungt), men jag tror att det gick bra tillslut med de nästan 250 startande.
Cupsammandrag;
I Sverigecupen så får jag hoppas på bättre resultat framöver och räknar bort denna helg.
I långloppscupen utökande jag ledningen totalt, en tävling kvar, nästa helg, Engelbrektsloppet (60km) i Norberg.

070201
En hård helg blir det...
På lördag kör jag Sverigecupen (30km, Skate) i Filipstad, jag ligger bra till där i sammandraget, tvåa efter Jörgen Brink.
På söndagen står jag över sprinten, och kör långloppscupen istället, Wadköpingsloppet (Örebro). Jag körde det loppet i fjol, blev 2:a, spurtslagen av Petter Myhlback.
Det finns poäng att hämta ihelgen och jag hoppas få med mig lagom mycket...

070128
Svenskalångloppscupen, Hornbergsloppet;
Det var en väldigt skönt besked idag när jag kände mig piggare än på mycket länge. Dessutom så höll den taktik jag satt upp för loppet, vilket ledde till seger!
På en pannkaksplatt bana i Högbobruk så var det nästan hela loppet en följa Marcus Leijon tävling, han var dragvillig och de var de flesta nöjd med, även jag...
Det fanns tre korta springbackar på sista två kilometrarna och där satte jag in min attack och jag kunde gå solo in.
Den största bedriften på långlopp stod Jerry Ahrlin för idag, seger i Marcialonga, väldigt stort!!!

070126
Det verkar som om den medicin jag fått har hjälp lite, jag har för varje dag denna vecka blivit piggare och förhoppningsvis så är jag på rätt väg.
Igår åkte jag för första gången på 10år en kommunskida, sist var det om jag minns helt rätt på elljusspåret i Handöl. Nu var det 2,5 km i Vemhån, jag var där och hjälpte kidsen i Vemdalen och hängde på och körde ett varv. Det var tillbaka till rötterna och man kände igen sig lite från ungdomsåren på elljuspåren!
Ihelgen åker jag Hornbergsloppet i Högbo/Årsunda, det blir nu när de två första deltävlingarna blivit inställda den första i Svenska långloppscupen. De följande loppen blir sedan Wadköpingsloppet och Engelbrektsloppet. Det blir ett bra avstamp mot Vasaloppet!

070121
Idag fick jag göra inhopp i Åsarnas stafettlag, då Mats Larsson hoppade av.
Jag kände mig fortfarande långt från form, men jag ville ställa upp för klubben och de andra grabbarna i laget, Fredrik Persson och Johan Olsson. Vi hade absolut chanser på en medalj trots allt.
Den enda uppgiften jag hade på startsträckan var att se till att hålla ryggen på Östersunds förstalag (Micke Ojala), för att då Johan skulle få gå i rygg på Södergren på andrasträckan, sedan skulle Fredrik mosat T.Fredriksson i backarna på sista.
Men när farten dras upp lite så känner jag direkt att det inte står rätt till, jag kämpade emot länge (7km), men sen var det klippt och jag tappade 30sek på täten in i växling.
Johan åkte mycket bra och höll jämna steg med Södergren, men det var fler som gjorde och Fredrik gjorde allt han kunde på sista sträckan, men de där framme höll farten uppe, och där var medaljerna. Vi slutade på en 4:e plats, och det är bara att gratulera de lagen före som alla gjorde mycket bra insatser!
NUU kanske jag får vila ut skiten i kroppen.....

070119
Väck mig när som när som helst när jag är som mest nedtränad och ur form, och jag slår mig själv just nu med minuter. Så är känslan för tillfället.
Igår kändes allt skitbra innan tävlingen men efter bara några minuter i tävlingstempo så sa kroppen ifrån, jag ville och det mycket att det bara var tillfälligt, men till slut måste även en tjurig ge sig.
Jag övervägde tidigt att kliva av, men valde att ta ett "beghagligt" tempo och köra igenom 3milen. Det var många som var ute på spåret och hejade, och det oavsett på vilken placering man låg, det värmde!
Nu blir det väldigt lugnt framöver, de tester jag gjort idag tyder på att jag inte är kvitt förkylningen, en infektion sitter i kroppen och med den kan jag glömma att försöka prestera på normal nivå.

070115
SM, 15km skate;
Trots snöbrist hade "Säcken" Wassberg lyckats få ihop en ganska tuff slinga på 3,75km. Med fyra varv i den terrängen så suger det musten ur de flesta.
Jag hade innan loppet sagt att jag inte kunde förvänta mig något topplopp, vilket också medförde att jag inte var allt för laddad innan. Men när väl starten gick så kände jag att det flöt på ganska bra och efter en lugn start så åkte jag upp mig och var ett tag topp15. Det kändes bra men jag kände också att krafterna tröt. Ut på sista varvet slog hammarn till och jag blev urlakad av allt flyt jag hade minuten innan. Jag avslutade i ett tempo som skulle göra en snigel frustrerad...föll 8 placeringar och slutade 26:a.
SM stämningen fanns i Åsarna, trots korts varsel och betydligt mindre publik än för 10 år sedan (SM Åsarna -97), så infann sig viss känsla av den forna tiden.
SM, Sprint klassiskt;
Vintern slog till och pistmaskinen jobbade mer än vad den gjort på hela vintern.
I kvalet imponerade Petter Myhlback återigen, och vann överlägset. Jag gjorde ett stabilt kval och blev 7:a, 16 st. gick vidare till finalerna.
Tyvärr så kände jag mig låg och var inte laddad idag heller, trots att detta var en paradgren. Visst finns inte formen där, men det är nu mer psykiskt än fysiskt.
I kvarten mötte jag resten av Åsarna åkarna som gick vidare, Mats Larsson och Fredrik Persson, även Järpenåkaren Teodor Jonsson.
Trots seedning två i heatet så kände jag mig inte ett dugg sugen att ta mig ann utmaningen och gå vidare till semi. Varför..?
Inställningen genomsyrade heatet, en passiv start, en för snäll närkamp, en uppgiven spurt och en likgiltighet att bli utslagen.
Jag ska ju inte skämmas att bli utslagen av de senare guld och silvermedaljörerna. På hemmaplan sopa till med en dubbel är stort!
Dessutom tog Julia Limby och Ida Ingmarsdotter (båda Åsarna) brons och silver bakom Charlotte Kalla!

070111
SM i Åsarna (Hudik...).
Det börjar närma sig och även vädret börjar lika vinter, ner mot -14 har det varit i Åsarna. Det kanske blir avlyst pga av kyla..?
Har de senaste dagarna mest suttit och kopierat (ja, jag vet att det är olagligt!) CD skivor som jag försöker att samla i min nya "jukebox", 100 gjorda, 100 kvar...

070108
ScandinaviskCup, Sjusjön, Norge;
För mig var det en usel tävlingshelg, men en trivsam träningshelg!
På racen kändes att jag är allt för dålig just nu, jag lyckades bäst på klassiskt 15km masstart givetvis (21:a), annars var det ras i resultatlistan. Och den höll defenitivt världscupklass och dessutom var det runt 200 som gick i mål varje dag, väldigt imponerande över Norges bredd, världens bästa-överlägset!
Jag passade på att träna ett par pass på eftermiddagarna på Sjusjöns 35mil långa spårsystem, och åka delar av Birkebeinerloppet, det var såååå fint! Fast man var ute med pannlampa så mötte jag motionärer ute på tur hela tiden, med eller utan extraljus.
Det blir till helgen SM på hemmaplan, Hudiksvall flyttar till Åsarna pga av......snöbrist...
Jag ska denna vecka göra allt vad som står i min makt för att försöka komma i slag, det blir en utmaning!

070102
För de flesta betyder ett nytt år att man startar om batterierna, ger sig själv ett löfte och ser fram mot nya utmaningar. För en längdskidåkare så betyder oftast ett nytt år inte mer än en annan årssiffra i kalendern. Våran omstart och bokslut är den sista april.
Det nya året förde dock med dig en överraskning iår, snö! Jag slapp ju undan lindrigt från barmarksperioden över jul då jag var sjuk, men det va trist med gräsklippning på jul....
Ihelgen kör jag ScandinaviskCup i Norge. Tre tävlingar på tre dagar. Det blir en tuff helg, men jag behöver komma in i matchen efter sjukuppehållet som till slut höll i sig i 14dagar. Överskottsenergin finns iallafall...

Inga kommentarer: