onsdag, september 05, 2007

Genrep, Duathlon SM

Uppdaterad version, då jag såg att jag låg som länk i PM´1 på duathlon SM.

Östersund och Vallsundets IF står iår som värd för SM i duathlon. En tävlingsform som i Sverige är lite på dekis, men i t.ex. Norge lockar många tävlande från många sporter (kanske inte ovanligt för något med en resultatlista i grannlandet ifs).

Tävlingen består av löpning och cykel. Man startar med 10km löp, växling, 40km cykel (ej tillåtet med klungkörning), växling, och avslutningsvis en 5km löpning igen.

Jag tänkte att det skulle vara en fin utmaning att ställa upp på denna tävling så i fredags tog jag och chockanmälde mig. För att få lite koll på grenen så kördes igår ett litet genrep på halva distansen. Det var fyra tappra deltagare som ställde upp på ett kallt och blåsigt Frösön.

Löpningen joggades igenom för att bli lite varm, sedan körde jag på och tyckte cyklingen gick riktigt bra, det är en tuff bana runt Frösöberget (nu 3 varv, sen 5 varv!), men den avslutande löpningen var väldigt speciell. Med stela ben så var det svårt att trycka på, utan det handlade mest om att hålla en bra takt och hyfsad fart.
Sm blir ingen lätt match, då allt går i dubbel distans, och vi kommer att hålla på i över 2 timmar. Den 8 september kl.12.00 är det start, förberedelse är viktigt!

Läs mer här; http://www.vallsundet.se/dokument/duathlon.html

Extra material; Löpningen är pannkaksplat, och går första halvan på asfalt, andra på grus. Varvet mäter 2,5km. Växlingsområdet är på gräs.
Varvet på cyklingen startar direkt uppför Frösöberget, men går i en lagom fin lutning där man kan hålla 30km/h. Den bryts dock av en par/tre gånger av lite brantare partier, och den sista backen upp mot toppen är brantare innan det bär iväg utför.
Utför är det bara att stå på. Trampvänligt, med en "platt" på mitten. Sista kilometern innan varvning är lite "knixig", med korsningar och cykelbana, men det går att ha bra flyt. När jag körde snittade jag 34km/h, och höll varven stadigt på 13,45. Uppför backen tog det 6,15-6,30.

Frågor maila gärna på xcsports@comhem.se

Inga kommentarer: