måndag, november 17, 2008

Vila, vad är det bra för?

Pappa Erne´s ord klingar med jämna mellanrum fortfarande sen 20 år tillbaka som en sund visdom i öronen.
- Vila! Det är också träning!

Visst är det så, att om man tolkar vila som träning, så är det ju den form av träning som är den mest effektiva träningen för att utvecklas och bli bättre!

Men en viss bieffekt är ju att det också är den träningsform som ger sämst möjlighet att utvecklas och bli bättre!

Som all träning så är det ju inte en typ av träningspass som ger helheten utan kombinationen av olika typer av träningsformer, och har ju vilan stor betydelse!

En likhet mellan träning och stress, är den att efter mycket träning/stress under en lång period, så reagerar kroppen så att när den får vila/semester så "totalkollapsar" systemet och kroppen går in i ett "energisparläge". På längre sikt är det ett sundhetstecken, att kroppen fattar signaler och ser till att återhämta sig, men på kort sikt får det till följd att den behöver extra tid att "start om".
Det är allstå inte bara att köra på när vilan/semestern är över utan man behöver en adaptionsperiod!

Analysen av min helg började med att jag imorse körde ett "fromcheckspass". Där visade det sig att jag IDAG, är i väldigt god form, alltså inte i fas med hur det var i helgen, känslan var också i fas med testrelutatet!
Jag har gjort misstaget många gånger förut, och man blir ju förbannad och besviken på sig själv när man inte efter 15år lär sig av sina misstag!

När jag tränat med hög belastning under en längre tidsperiod (veckor), och sedan slår av på träningen, och kanske kör ett formtoppningsprogram på en vecka (som innehåller relativt mycket vila), så reagerar kroppen tvärtom, mot den gör om man tränat på med högre belastning under en kortare period (dagar). Den slår av systemet och går i vilofas för att kompensera den höga belastning som varat under lång period.

Alltså så bör man (jag) efter att ha tränat med hög belastning under en lång period, trappa ner träningen metodiskt, för att kunna ta åt mig av de formtoppningsprogram som jag har. Alternativt, att inte trappa ner träningen nämnvärt, men då kommer man inte heller att få dom där ynka procenten i ökning som en formtoppning innebär.

Jag har med andra ord kickat igång kroppen, och är idag i fas med att kunna köra det formtoppningsprogram jag körde förra veckan! (Nu blir det ju inte så då jag inte har något att toppa för).

Hur många gånger har man inte hört idrottare som presterat toppresultat säga;
- Ja, det kändes mycket bra, och jag har inte släppt på träningen än!

Släpper man på den tuffa träningen i fel fas, så kan det få motsatt effekt!

Jag är säker på att 7/10 som underpresterade i helgen, har gått på samma mina! Många av dom som presterade bra, har inte heller släppt på träningen!

2 kommentarer:

Adam Steen sa...

Jag håller med i ditt resonemang!

Anonym sa...

Ett mycket bra inlägg som var intressant att läsa. Jag som junior har dålig erfarenhet men känner igen mig i just att när man har vilat och sen ska börja träna med förhoppning med att känna sig grymt pigg så är man helt slut. Nyttigt inlägg för många att läsa. Kör hårt i vinter å lycka till